Vestfossen Kunstlaboratorium, Contemporary Chaos. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Store flotte rom i Vestfossen Kunstlaboratorium, Contemporary Chaos. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Vestfossen Kunstlaboratorium

Utstillingen Contemporary Chaos,
kuratert av italienske Demetrio Paparoni.

Tekst og foto fra utstillingen: Siri Wolland, kunsthistoriker og fotograf. 

Vestfossen er jo ikke langt unna Oslo, men det føles litt langt uansett. Men når man vel kommer fram, kan man bare glede seg. Dette er virkelig et stort og spennende utstillingssted og kunstlaboratorium.

Utstillingen Contemporary Chaos gir et vell av inntrykk, et mangfold av uttrykk og i et vidt spekter av materialer og medier. Det er riktig fornøyelig og er som en skikkelig dose vitamininnsprøytning.

Daniel & Geo Fuchs, Explosion I - Diptychon, 2013. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Daniel & Geo Fuchs, Explosion I – Diptychon, 2013. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Jeg synes nemlig at samtidskunst ofte kan ligne på fenomenet «keiserens nye klær». Når kunsten blir pakket inn i tåkeprat og filosofisk snikk-snakk som tilsynelatende skal gi kunsten tyngde og hemmelige tolkingsmuligheter, da blir jeg ofte skuffet. Keiseren er jo bare naken… Dette fenomenet finnes ikke her.

Bernardi Roig, The man crushed by 250 kg of cocaine, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bernardi Roig, The man crushed by 250 kg of cocaine, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Utstillingsteksten sier at «Utstillingen reflekterer dermed en stadig økende globalisering av kunsten og spredning av kunstneriske arnesteder som styrer trender i kunstfeltet.» Det er interessant synes jeg.  Ja hva er trenden nå? Den italienske kuratoren Demetrio Paparoni har laget en flott og variert utstilling, men jeg ser ikke trender som krysser eller skiller nasjonalitet eller skoler for eksempel. Hvordan skal jeg da tolke refleksjonen?

Anne Samat, Freedom 8 ... For Every Person to Worship, 2017. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Anne Samat, Freedom 8 … For Every Person to Worship, 2017. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Andrea Bianconi, A Charmed Life, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Andrea Bianconi, A Charmed Life, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Det kan hende jeg henger meg opp i enkeltheter. Men når jeg vel gjør det, vil jeg si at Andrea Bianconis verk A Charmed Life, fra 2018 som henger i trappegangen er fascinerende. Anne Semats Freedom #8… For Every Person to Worship, 2017, er flott! Begge er kommentarer slik jeg ser det, av tings betydning, når man setter dem sammen til forskjellig bruk. Jeg likte også godt Daniel & Geo Fuchs Explosion I – Diptychon, 2013, en skikkelig eksplosjon! Sverre Mallings tegning Snowblind, fra 2010 er fabelaktig. Jeg likte i grunnen alt!

Sverre Malling, Snowblind, 2010. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Sverre Malling, Snowblind, 2010. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Jeg kan anbefale utstillingen og kafeen, og turen er alltid kortere hjemover. Storveis.

Les mer om Vestfossen Kunstlaboratorium

Nicola Samori, Fiamma parassita, 2016. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Nicola Samori, Fiamma parassita, 2016. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Vestfossen Kunstlaboratorium, Contemporary Chaos. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Chiara Lecca, Animal Fate (Auriga) 2018. Vestfossen Kunstlaboratorium, Contemporary Chaos. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Vestfossen Kunstlaboratorium, Contemporary Chaos. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Vestfossen Kunstlaboratorium, Contemporary Chaos. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Rafael Megall, The Panthers in my Blossoming garden Head #1, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Rafael Megall, The Panthers in my Blossoming garden Head #1, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Barnaba Fornasetti/ Valeria Manzi, Handmade, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Barnaba Fornasetti/ Valeria Manzi, Handmade, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Laurent Reypens, Thunder Cloud, 2017. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Laurent Reypens, Thunder Cloud, 2017. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.