Iran: Year 38.

Fotofestivalen i Arles. "Iran: Year 38". Fotograf; Abbas Kowasai, Series Shade of Earth, 2008. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. “Iran: Year 38”. Fotograf; Abbas Kowasai, Series Shade of Earth, 2008. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Tekst og foto fra utstillingen: Siri Wolland, kunsthistoriker og fotograf. 

Det er 38 år siden den islamske revolusjon. Iran er både et ganske nytt, og et veldig gammelt land. Landet som før het Persia var i oldtiden verdens største og mektigste herredømme. Under 2.verdenskrig invaderte britiske og sovjetiske tropper landet og satte inn en konge eller Shae, som var en vestlig alliert. I 1979 ble Shaen styrtet og Ayatolla Khomeini tok over makten. Så gikk Saddam Hussein og Irak til krig mot Iran i 1980.

Fotofestivalen i Arles. "Iran: Year 38". Fotograf; Kaveh Kazemi, Untitled, 1979. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. “Iran: Year 38”.  Fra revolusjonsdagene. Fotograf; Kaveh Kazemi, Untitled, 1979. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Krigen mellom Iran og Irak varte i 8 år og krevde minst 680.000 menneskeliv på begge sider. Nå 38 år etter krigen viser bildene fra de mange iranske fotografene fortsatt sår og arr, og dilemmaer og paradokser i det iranske hverdagslivet, som befolkningen møysommelig prøver å bygge opp igjen. Noen av fotografene opplevde selv krigen mot Irak, og er sterkt preget av den.

Fotofestivalen i Arles. "Iran: Year 38". Fotograf; Bahman Jalali. Iran and Iraq war, 1980-1988. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. “Iran: Year 38”. Fotograf; Bahman Jalali. Iran and Iraq war, 1980-1988. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. "Iran: Year 38". Fotograf; Gohar Dashti, Moderne Life and War series, 2008. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. “Iran: Year 38”. Fotograf; Gohar Dashti, Moderne Life and War series, 2008. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

 

Luftforurensning er et stort problem i Iran. I store byer som Tehran og Tabriz kveles befolkningen av en tung gulaktig tåke gjennom hele vinteren og skoler må stenges og det går ut helseadvarsler. Støv og sandstormer fra ørkenene i Irak og Saudi-Arabia herjer i flere dager av gangen. Mange tusen mennesker dør av forurensningene hvert år. Globale klimaendringer er utfordrende også her.

Fotofestivalen i Arles. "Iran: Year 38". Fotograf; Azin Haghighi, Untitled, 2016. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. “Iran: Year 38”. Fotograf; Azin Haghighi, Untitled, 2016. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. "Iran: Year 38". Fotografer; 66 iranske fotografer. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. “Iran: Year 38”. Luftforurensningene. Fotografer; 66 iranske fotografer. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

66 fotografer viser sine bilder i denne utstillingen som gir et mektig inntrykk. Det står i utstillingsteksten at i Iran er poesi den muligheten folk har til å si det som ikke kan stå i klartekst, og at foto, film, kunst er visuell poesi som uttrykker det moderne Iran.

Fotografier fra Iran er for meg en ny opplevelse, og dette er en spennende, gripende, og variert utstilling.

Se selv.

Fotofestivalen i Arles. "Iran: Year 38". Fotograf; Tahmineh Monzavi, Grape Garden Alley series. 2008-11. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. “Iran: Year 38”.  Fra et slags krisesenter for kvinner. Fotograf; Tahmineh Monzavi, Grape Garden Alley series. 2008-11. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. "Iran: Year 38". Fotograf; Shadi Ghadirian, Qajar,1998. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Fotofestivalen i Arles. “Iran: Year 38”. Kvinne mellom tradisjon og moderne liv. Fotograf; Shadi Ghadirian, Qajar,1998. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Kilder:
www.globalis.no
www.rencontres-arles.com