Bruce Nauman, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.


Tekst og foto fra utstillingen: Siri Wolland, kunsthistoriker og fotograf.

Amerikanske Bruce Nauman (f. 1941) har en utstilling på Museum of Moderne Art (MOMA) i New York i disse dager. Utstillingen kaller han Disappearing Acts, med undertittel «Withdrawal as an art form». Han mener både bokstavelig og figurativt bortfall av mennesker. Et sentrum er tomt, stemmer høres fra skjulte høytalere, og kunstneren selv er fremstilt i negativ form. Dette er en leken kunstner som utfordrer betrakteren.

I denne korte videoen, må lyden være på. Man ser ingenting på hvite flater, men hører stemmer og lyder fra skjulte høytalere.

Bruce Nauman, Disappearing Acts, "Withdrawal as an art form", MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, Disappearing Acts, «Withdrawal as an art form», MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Bruce Nauman har ikke ett typisk kunstuttrykk. Han vil helst ikke gjenta seg selv, men utfordre kunstgenrene. Han bruker alle typer materiale og blander gjerne skulptur, maleri og tegning. For hva kan vel kunst være? Det har han lurt på i mer enn 50 år.

Bruce Nauman, "Untitled (Study for Sculpture)", 1983, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, «Untitled (Study for Sculpture)», 1983, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

I katalogen på MOMA skriver de: For Nauman, both making and looking at art involve “doing things that you don’t particularly want to do, putting yourself in unfamiliar situations, following resistances to find out why you’re resisting.” At a time when the notion of truth feels increasingly under attack, his work compels viewers to relinquish the safety of the familiar, keeping us alert, ever vigilant, and wary of being seduced by easy answers.

Bruce Nauman, "Light Trap for Henry Moore, No1". 1967, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, «Light Trap for Henry Moore, No1». 1967, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.

Det synes jeg var en morsom og dekkende tekst. Dette er en veldig interessant utstilling, som er verd et besøk dersom anledningen byr seg.

MOMA om utstillingen
Denne utstillingen står til 18.februar 2019.

Bruce Nauman, "Dreampassage", 1983, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, «Dreampassage», 1983, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, "One Hundred Live and Die", 1984, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, «One Hundred Live and Die», 1984, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, "Triangle Circle Square" 1981, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland
Bruce Nauman, «Triangle Circle Square» 1981, fra utstillingen Disappearing Acts, MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland
Bruce Nauman, Disappearing Acts, "Withdrawal as an art form", MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.
Bruce Nauman, Disappearing Acts, «Withdrawal as an art form», MOMA, New York, 2018. Foto fra utstillingen: Siri Wolland.