Fra fotograf Christian Houges utstilling; Residence of Impermanence. Foto fra utstillingen, Siri Wolland.
Fra fotograf Christian Houges utstilling; Residence of Impermanence. Foto fra utstillingen, Siri Wolland.

Tekst og foto fra utstillingen; Siri Wolland, kunsthistoriker og fotograf.

Dette funker ikke for meg. Jeg ser rett og slett ikke kunsten i disse bildene. Fotograf Houge har spart på utstoppede dyr i lang tid for å kunne brenne dem. Det skal være dramatisk og provoserende kunst i kampen for å redde verden. Fotoserien Residence of Impermanence er utstilt på Galleri Fineart i Oslo.

Dette ser ut som en reklame eller PR-kampanje. Motivasjonen for å redde dyrene og kanskje alt liv på jorden er jo en nobel kampsak, men kunst blir det ikke av den grunn, mener jeg. Bildene er overtydelige, overkonstruerte og sammen med fotografens patosfylte forklaringer ligner prosjektet mange av reklamebransjens overtydelige kampanjeutspill. Imponerende er imidlertid antall bilder. Det må ha vært en kostbar utstilling å sette opp.

Fra fotograf Christian Houges utstilling; Residence of Impermanence. Foto fra utstillingen, Siri Wolland.
Fra fotograf Christian Houges utstilling; Residence of Impermanence. Foto fra utstillingen, Siri Wolland.

Før i tiden kunne man bli provosert av nakenhet eller banning på TV. Kunstneren Bjarne Melgaard fikk nok noen til å hoppe i stolen på 90-tallet, da han eksplisitt malte homoerotiske malerier. Litt uvant for de fleste. Budskapet og brenning av utstoppede dyr har ikke den ønskede effekt på meg, utformingen ei heller.

Kanskje er jeg er blitt blasert, men kunstneriske provokasjoner må gjerne være mer subtilt enn dette.

Les mer på Galleri Finearts sider her.